Primeur tunnel: “Voertuigen automatisch geremd met lucht”

Een primeur in de nog te openen Koning Willem-Alexandertunnel. Om te zorgen dat in beide tunnelniveau’s de snelheid van respectievelijk 50 en 100 niet overschreden wordt zal men in Maastricht voor het eerst gebruik maken van de reeds aanwezige ventilatie.

Woordvoerder André Meesters van Avénu2: “We gebruiken dezelfde motoren die door de vliegtuigindustrie gebruikt worden. Je kunt er ongelofelijk veel kracht mee opwekken. De snelheid van een voertuig wordt gemeten en als deze de snelheid overschrijdt, gaan de “vliegtuigmotoren” harder draaien, er treedt dan luchtweerstand op. Te hard rijden gaat je dus niet lukken, al doe je nog zo je best.”

Het nieuwe systeem heeft ook voordelen voor de veiligheid weet Meesters: “Mocht er brand uitbreken dan kunnen we met één druk op de knop de hele tunnel, als het ware, leegschuiven. ” Op de vraag of dat niet schade aan de voertuigen veroorzaak is de woordvoerder kortaf: “Liever blikschade dan veel erger. We adviseren overigens wel om te allen tijde in de auto te blijven zitten. Je kapsel zou in de war kunnen raken” zo bagatelliseert de woordvoerder het enorme risico dat hier mee verbonden is.

Het is de tweede tunnelprimeur die De Trichtenaar weet te melden, twee maanden geleden konden we al vertellen dat de tunnel een spectaculaire lichtshow krijgt.